Lite om livet på landet hos oss

måndag 10 januari 2011

Blåsigt

Fy vilket väder! Blåst som denna är ju 7 resor värre än vilken minusgrad som helst, måste jag säga.
Då har jag inte varit ute mycket idag ändå. Men blåsten tränger sig liksom in i gamla hus och blåser igenom dem. "Självdrag" står det på huspappren vad gällande ventilation, och det kan jag intyga att man känner sådana här dagar.
Nu har jag fått gnälla lite om det, vad är bra botemedel? Att tappa upp ett varmt bad och krypa ner i det är helt rätt dessa dagar.


När jag va liten ( på farmors och farfars tid i huset) fanns här ett badkar, sen togs det bort och lite mer modernt sattes duschkabin in. När det var våran tur att ta oss an badrummet ville vi h båda delar. Genom att "stjäla" lite utrymme från ena sovrummet uppe fick vi våran vilja igenom. Vilket projekt det var, M stackarn ( som då bara var hemma lör- sön under våren) bodde i princip i badrummet. Först att riva ut allt det gamla, slita bort gammal mosaik från golvet, nytt bjälklag, nya rör från andra våning ner i källaren, elen och ja -you name it..

Nästan allt utrivet och dags att börja bygga upp
 
Ett styck badrum på trädgården
När Emil skulle till pappa på måndagen så gick han till badrumsdörren o bankade.. men till slut fick kakelsättare göra sitt och det blev kalas..

Så nu kan jag återigen njuta av "Bad i Berghem"

Det är gott om vinklar och vrår så inte det lättaste att
hitta skåp som passade eller som man också gillade.
Tur är att det finns duktiga snickare i byn.
Jag gjorde enkla skisser på hur jag ville det skulle se ut,
och visst fixade han det galant.
Badkaret står i "nya delen", det som tidigare var garderob på sovrummet. Det gick precis att få in badkaret, tror det rörde sig om ett par 3-4 cm tillgodo vid sidorna.


När det ska städas i badrummet blir det alltid både lättare och roligare med lite ny frotte eller annat småfix, den filosofin kör jag på iallafall.

Nya handdukar denna gång blev vita med en påsydd liten spetskant. Viss frotte kan bara få finnas till prydnad (vet att det låter korkat men man kanske inte behöver använda dem efter att ha meckat med bil eller liknande) Men redan första dagen badlakanen hängde på handdukstorken så blev de använda upptäckte jag, när M hade fixat Es kvällsbad. Ja, ja, jag får nog ge mig på det. Helt enkelt, två boys mot mig.. hmm men försöka går ju.



Denna lilla söta korg hittade jag på HMs vårkollektion, set om 2



5 kommentarer:

  1. Nu har vi gjort det igen- men har man bra smak så har man! :-) Ska hämta ut mitt paket på fredag...

    SvaraRadera
  2. Jag älskar din blogg!!!

    SvaraRadera
  3. malin: innan jag fattade vad du menade.. hmm men nu så.. de är jätte fina de små korgarna. lite mer turkost än jag trodde men absolut bra.

    SvaraRadera
  4. anna: du jag gillar dig med! skarpt! vi får hoppas på hemlis nu då.. hihi

    SvaraRadera
  5. De e så skönt att läsa o se din blogg o konstatera att allt de där renoverandet gör att jag inte är ett dugg sugen på hus igen! Eller jo, om det är inflyttningsklart så som jag skulle vilja ha det... =) Men ett sånt hus lär jag ju inte hitta i den prisklass jag har råd med...
    KRAM

    SvaraRadera