Lite om livet på landet hos oss

söndag 20 februari 2011

Nytt kök.NU

Nu är en liten definitionsfråga men snart kanske jag kan säga. Vi har haft det i tankarna i 1,5år, planerat, räknat, ritat och letat ideer och lösningar och nu är vi där!! Det känns helt fantastiskt och det kliar i fingrarna kan jag säga. Nu är det ju ett par steg innan spisen kommer in om jag säger så och jag är medveten om jobbet på vägen dit men nu är det klart att börja.
Först väntar vi på att snön smälter lite till sen ska det grävas, gjutas, byggas och lite snickeri (i min tanke, helt annat om du frågar Mannen). Efter det ska det gamla köket ut och nya väggar mm och steget efter det är nytt kök in!!!.. Det var väl nästan samma som NU, (ni som känner mig vet om hur tålmodig och realistiskt jag är så läs med rätt tankar)
Vi bygger ut huset med ca 40kvm, det ska då bli matplats, tvättstuga och groventre, där köket är idag blir bara kök och det ett fint sådant:)
När vi köpte huset var köket ganska mörkt, bruna luckor, mörkt trätak och mörkbruna lister. För 2 år sedan gjorde vi ett litet lyft och målade vitt (fönster, lister, tak och väggar) luckorna fick då en pastellblå nyans för att det var lite kul men nu blir det på "riktigt". Det mesta har vi klart för oss gällande utformning, luckor, tak och golv, vissa detaljer är inte hundra men det hinner vi betsämma oss för innan det är dags. Har riktigt svårt att bestämma mig för bänkskiva, (någon som har ett tips så välkommen) belysning diskuteras också mellan elektrikern i huset och mig men huvudsak är att det är på G.
Detta blir en följetång och hoppas ni är med..
En lugn helg för övrigt med massa lek och bus, ibland är det skönt att bara skrota runt hemma i mjukis och bara va tillsammans, det ger energi till kommande vecka. Fick en snabbvisit av lillasyster igårkväll och det gillar vi! (krokodilen har sovit mellan oss inatt med, plus katt och Prinsen, vi fryser ju inte iallafall, tack syster)

Denna Mårbacka har hängt med i 4 somrar hoppas på stor blommning även i år
Börjat med pelargonerna i helgen lite, ett par har fått komma upp i dagsljus och blivit nerklippta ordentligt, hälften kvar så det blir pyssel i veckan.

Passade på att plocka och röja lite i köket på morgonen, ibland behöver man ta bort allt och "börja om", det samlas lätt för mycket på bänkar efter ett tag. Tog fram lite loppisporslin i blåvitt som var i skåp över jul och vinter. Lagom slitet och använt, det som jag gillar bäst.



En härlig efetrmiddag hos kusinerna med mat och bus och nu var helgen över, dags att jobba igen.
Hoppas på en trevlig vecka!

Är ingen expert på designers eller märken, väljer hellre de mönster jag gillar



Fatet från "living and room" vita servetter från "Lustfyllt" och de blåvita är från Himla

1 kommentar:

  1. De e jättehäftigt med köket som e på g! Kan meddela att det blir minst lika spännande att få följa på lite håll oxå!

    SvaraRadera