Lite om livet på landet hos oss

söndag 3 februari 2013

Dags att flytta in!

Så var vi tillbaka, tillbaka i vårt sovrum! Min fina M har slitit och det blev färdigt som vi hoppats på. Sista målningen gjordes i fredags, golvet är nu vitt och blankt och fint.
Lördagen var jag ledig och vi tog mor och far med oss till stora staden, inhandlade våra nya garderober. Tur med lite hjälp, det blev många, stora och tunga paket på släpet.
Hela eftermiddagen och kvällen igår pussalde, skruvade och grejjade M med garderobsbitarna och idag på förmiddagen kom inredning på plats. (upptäckte när allt var klart att vi glömt knoppar, men det är ju ett litet problem. På sätt och vis lite tur, eftersom han vill ha handtag och jag helst knoppar- så det går att hänga saker på)

Lovar att de sväljer lika mycket somman tror.
Här ser ni att även de nya sängarna är på plats. 2x120cm, ganska stor men vi fyller ju den snart som ni vet:)
Tidigt idag tog E och jag med oss skurhinken upp på hans rum (även han ska ju ikväll flytta tillbaka till sitt rum. De senaste nätterna har vi sovit i tv-rummet eftersom golvfärgen luktar) Dags att tömma alla lådor, askar, byttor och skrin och sortera, slänga och städa... gillar att få ordning på saker. samtidigt hittar han nya saker som blir roliga att leka med (nej inga nya leksaker men de har inte synts på ett tag) Kusinen kom på lekstund och med henne även hennes mor som var klädd och taggad för städ. ( allt blir så mycket lättare och roligare om man hjälps åt, vilket vi har gjort flera gånger åt varandra. Särskillt då vi i omgångar gått med magen stor och då behöver en extra hand)
Började nere, tvrum, matrum och hall är nu RENA! Allt är lyft på, dammat, torkat och helt rent, fler saker än vi har nu fått flytta tillbaka.

Önskar jag haft ett par kassar nya blommor med, men vårsol och nystädat är mer än nog.
Sedan började det bli färdig-skruvat uppe och vi tog med oss trasor och annat upp. ( lite tugnt och trött blir jag efter ett par timmar så jag satte mig på golvet och fick vika och sortera in i garderoberna) Vi fick lite tillskott på hjälp av ytterligare en vän med dotter och det langades kläder, slängdes och sorterades för fullt. Trasan med ajax gick flitigt och efter ett tag var det klart. Nu återstår bara "piffandet" och inredningsjobbet kvar, alltså det roligaste! Sovrummet har ju ändrat form, storlek och fått andra ytor så lite nytänkande blir det, plus att vi har två spjälsaängar i beräknande med, men det ska bli fint! M skruvade upp sänglampor, gardinstänger och justerade elementet så allt går att stänga och öpnna utan hinder med.

Träbänk från miljögården
Det är väldigt skönt med "ett skal" att utgå ifrån, rena tomma ytor med många lösningar, tro mig de flesta kommer testas:)

Har inga sängbord än, får se hur hög sängen blir först.
Denna gamla stol är gjord i samhället en gång för längesedan,
den duger gott ett tag.
Efter att ha bäddat, konstaterar vi att det behövs fler kuddar! ( Malin och jag alltså, M tycker det finns fler än nödvändigt)
En ny sänggavel blir det med, tänkte mig ett "lapptäcke-överdrag" i vitt linnetyg, på avig ´an, om ni är med.. lugn det kommer en bild.
Nu kryper vi ner och hoppas på ett god natts sömn, önskar er fina vänner det samma!!

2 kommentarer:

  1. Nämen rackarns vad bra det blev! Klart du ska få din vilja igenom på knoppar istället för handtag:-D
    Sov så sött!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får sova nu, första natten i det nya & allt! Det blev toppen fint <3

    SvaraRadera