Lite om livet på landet hos oss

måndag 28 januari 2013

Tillbaka till 1913 eller idag 2013?

Ja man kan ju undra här hemma nu. Känns som vi bor på ett-rum-o-kök, då vår nya säng kom hem i fredags och då tog över (det som fanns kvar) av mitt pysselrum. så vi har tvrumet och köket i ursprungligt skick, eller iallafall med ren golvyta som det alltd varit.
upp på detta...
igår efter maten skulle jag hjälpa E med hans lugg (som vi envisas med ska sparas ut) och ser då att det rör sig i håret, löss!
Vet att det i omgångar har "gått på" förskolan men nu var det ett par veckor sedan, inget annat att göra än att bita i och ta tag i det. Får ju lite smått stresskänslor och allt kliar helt plöttsligt. M fick ta rundan hemma med att slänga allt i tvätten (lakan, handdukar, mössor, halskragar) medan vi fick hjälp av kära mor med schamponering. (iochmed magen visste jag inte förräns igårkväll runt 20.00 när de ringde tillbaka från jouren på sjukhuset om jag fick använda medlet) Men nu är det behandlat, kammat i massor och sex maskiner tvätt senare känner jag mig ganska lugn.
Härav min frågeställning på årtalet, en familj (relativt liten jämnfört med 1913) på ett-rum-och-kök (sovandes i samma säng) med löss.

Svårt att hitta (inte inspiration ska jag inte säga för det finns nog och ideer och viljan), men ytan just nu här hemma till att pyssla och fixa, är väldigt begränsad. Försöker istället att minimera med saker för att få det att se mindra kaos ´it ut på de ytor det inte står möbler.
Fick när jag fyllde två fina fat/skålar (båda svägerskorna hade köpt samma sort, men i två storlekar, vad är oddsen?) och de funkar ju till ljus med. En fungerar godisskål nu och den andra får i sin enkelhet lysa upp mot fotoväggen..







2 kommentarer: