Lite om livet på landet hos oss

söndag 20 november 2011

Julmys och lite hemmafix

Ledig helg, igen.. lustigt men sant. Var iväg med vännen Mia igår till sävsjö, ooo vilken julstämning. Först gick vi en lång stund på Baazar och sedan även ett varv på Sockerklaras. Hyazinter, smågranar, levande ljus, julmusik och lite glögg.. får man inte julfeeling av detta så vet jag inte vad man ska ta till. De små gosakerna man hittar packas in i vitt silkespapper och i bruna pappåsar med handtryckta stämplar på, bara det är ju ett plus.


 Lite småplock som sagt som hittade hem till Berghem. Lite fint glas, ljuskoppar och en vas. Ett par små vingar i zink till blockljus, en liten påse till toapapper (jättepraktiskt.. får i tre rullar men så söt, har köpt tidigare till hårpynt i samma serie) och sedan en emaljskiva med lite köksslevar.

 Julenergin behöll sig hela helgen och igår eftermiddag blev det pepparkaksbak med lillprinsen och kusinen. Möblering i matrummet och lite julkuddar och annat letades fram ur skåpen.
Fyndade fina mattor häromkvällen (jo på rusta faktiskt) och de blev kalas i matrummet.

M har fått spröjsen på plats i de nya fönstren och det blev stor skillnad.
 Att alla fönstren är skinande rena gör ju saken ännu bättre. (vi gav oss själva det i födelsedagspresent i år, då vi fyller både mannen och jag nu i dagarna. I torsdags var de hemma och inne, ute och emellen på alla fönster är nu prickfria)
Vårt fina klaffbord kom hem i fredagskväll och kan inte låta bli att le när jag ser det..( Tack min fina farbror Claes för hjälpen) Ibland har man en bild i huvudet hur saker ska bli "färdiga" och när de besannas är det så skönt.. ett par år sedan jag hittade bordet och nu är det som det ska!
Lite små hyllor i köket är färdigmålade och uppe och till sist min fina "krok-hylla" som kom på plats idag.

Hyllan är från miljögården. Ljushållaren i zink hittade jag igår.


Kupan inhandlades i Munkeskog hos Lena för tre jular sedan

Svärmor och Sune var på middag och innan det skulle börjas med matlagning hann jag en liten sväng i skogen med, några smågranar och massor med fin grön mossa är nu plockad. Söt du är som hjälpte mig..(skogssällskapet med bebismage i vädret hamnade på baken i mossblöten).
Ser fram emot en vecka i advents och julkänslor.. Mycket trevlig helg att se fram emot har vi med..
Fina korgar i vitt från Ib Laursen blev ju prima till blomkorgar i fönstren

1 kommentar:

  1. Oj så fint!
    Sockerklaras är verkligen en liten goding till butik!
    Kram

    SvaraRadera