Lite om livet på landet hos oss

tisdag 15 november 2011

Barndomsminnen och saknad av en kärlek

Tårar som kommer från ingenstans och en saknad så stor.
Tankarna flyr både dag och natt till minnen och en tid av barndom, en tid då lek, skratt och påhitt toppade dagarna. En tid med barfota, vattenlek och fikakorgar.

Jag stod på dina fötter då du lärde mig hur stegen följer varandra i dansen.

Du lärde mig hur man bakar bröd "bara på bänken", visade hur julkakan blir randig.
Hur gör man för att få ut vattnet ur pistolen, hur man bäst går i trätofflor..

Jag minns lukten av rengöringsmedlen i städskåpet där jag som liten tös lekte affär.

Jag kan känna den våta kalla trätrallen mot grusiga små fötter i källarens dusch, sedan tassa försiktigt upp på de klädda trappstegen.

Värmen på stengången efter morgonsolens strålar, där vi hoppade jämfota över sprickorna i stenen.

Doften av nytvättade lakan, då jag som liten alltid var med ner i tvättstugan. Mangla var riktigt spännande för en liten tös.

Sommarens första stickor när man "glömde" skorna och gick nerför den lilla träspången på baksidan, de små stickorna du med van  hand fick bort.

Tårarna som kommer från ingenstans är inte på långa väga slut men det är inte heller minnerna.
Trots att tiden ända fram inte var som den en gång var, så är det den tiden och den kärleken som stannar kvar, den kärlek som bara du kunde ge..

Vila i frid, älskade mormor

2 kommentarer: