Lite om livet på landet hos oss

söndag 16 oktober 2011

Vitlök i massor!

Att laga mat igen är riktigt roligt (vilket ni förstår) och god mat! Idag började det med en liten paket köttfärs på bänken (till lasagne) men gästlistan fylldes på och till sist låg det tre paket som skulle brynas. Mycket lök, kryddor smakrik ost och vitlök senare hade tre lasagner gräddats. (Nu hade det räkt med två av dem men matlådor är ju alltid bra att starta veckan med). Köpt en hel kvist (kallas det så?) vitlök förra veckan och insåg att halva var väck nu, men gott är det. Vi fick god hjälp av två kära vänner i veckan att få spishällen på plats och då lagades det helstekt fläskfile (späckad med vitlök) och ugnsgrillade rotfrukter med vitlöksklyftor. Det blir väl att fortsätta då tomatsoppa står på menyn i veckan och den kan gott få lite vitlök i sig med:)

Annars har det varit (som-Kristin skrev häromdagen) påfyllning av skafferiet ute, veden har kommit in under tak. Den är lite av ett påhäng under sommaren, eller hela året för den delen.. detta eviga bärande. Bäras till vedbacken, klyvas o kapas, bäras till "torkplats" och sen bäras in i boa för att sedan under kalla vintern bäras in också, men värmer gör den (flera gånger) Tack snälla mor för hjälpn!
En vägg i tillbygget är klar, pärlspont satt och tapeterna till resten ligger här och är redo, lite spackel och slip först sen blir det fint.

Laddar inför ny vecka, pencillinkuren för prinsen är nu slut och vi hoppas det dröjer till nästa. Hemma känns det som det börjar lugna ner sig på detta "dygnet-runt-arbetet" och jag ska tillochmed ta mig till ett träningspass imorgon, det ska bli riktigt skönt! Den biten har fått passa under byggtiden men nu är det inte lika mycket "kvällsjobb" kvar så en kvällsträning ska få plats. Antar att jag inte går ordentligt på hela veckan sen men det blir det värt..

1 kommentar:

  1. Nästa gång hänger jag på! Denna måndagen kände jag att jag bara måste vara hemma. Blir hemifrån på kvällarna resten av veckan nämligen...
    Jag är super nyfiken på erat nya kök! Trevligt med en massa lasagne och appråpå vitlök säger jag fläta. Men det är nog skit sak samma för jag förstår exakt vad du menar.

    Må så gott! kram Lina

    SvaraRadera