Lite om livet på landet hos oss

måndag 24 oktober 2011

Rosor i rabatten..

Vilken dag, energi av skönhet och dofter.. Var iväg och hämtade hem mina rosor (som jag väntat på i tre år, hoppas nu verkligen att det ska vara rätt sort denna gången). Lycklig blev jag med när de hade 50% på perenner, kunde inte låta bli att få med lite fler skönheter hem. Tre rosor och 8 små "vita bollväxter" (kommer inte på namnet) sedan förståss 14 buskplanter av mina "madame hardy". Nu är det bara att vänta på  värmen nästa år och se dem blomma.
Vi hjälptes åt, hela familjen att gräva, gräva och gräva, lillasyster och Sebbe kom med en hjälpande hand med. Attans vad sten det är i marken, kanske inte konstigt det heter Berghem, ett par timmar senare och ett antal säckar rosjord, barkmull och vanlig jord så var de på plats. Härlig dag att vara ute i.

Jobbat sena timmar idag, jultyger och gardiner framme, kan inte riktigt fatta att det redan är dags för detta men visst blir man inspirerad och sugen på att pyssla.. leta upp lite söta smågranar och börja iallafall.. Ledig i helgen så då blir det kanske en sväng till skogen (om det inte regnar och blåser för mycket, det gillar jag inte riktigt)


Eftersom jag inte har rosorna "klara" så håll till godo med en "lånad" bild på det färdiga resultatet.
"Bourbon"
Fylliga rosa doftande rosor som vi satte jämte altanen och en vid entren, intill gärdsgården.. ger nog ett fint "Välkommen"


Detta är "madame hardy" som jag tänkt mig som en häck.. hoppas resultatet blir så med..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar