Lite om livet på landet hos oss

fredag 18 maj 2012

Härliga trädgårdskvällar

Ooh vad jag njuter, det är nästan ljummet och solsken ute ikväll. Jorden är mjuk och lätt att arbeta med och alla små nya plantor vill på plats för att sedan blomma hela sommaren (är ju vad man kan hoppas på i alla fall).
Just ikväll blev det inte nya plantor, mest att gräva bort! Bort med gräs och tuvor, sedan på med sand och ett par plattor. Tänkte fixa lite med "entren" här hemma. Starten för det den tanken och energin just idag var ett riktigt fynd på jobbet, marknad i stan och då står vi ute med diverse fynd.. Jag fick med mig hem en vit-rostig fågelbur, lite sned men jag har tryckt lite mer på den så nu ser den helt okey ut.. sen var det bara att fortsätta. Jag hade tänkt mig ett av de små vita träborden jag har brevid trappen, men de var för breda.. så än så länge får det va med det lilla runda i gjutjärn.
Var på skattjakt för ett par veckor sedan och hittade en lite större hink/gryta.. den är nu plantrad i och finns med på trappen.

Satte häggkvistar i hink igår, tyvärr hänger den redan..






























Det verkar bli bättre väder ju längre in på helgen vi kommer så det blir nog många fler timmar ute i trädgården denna helgen. (ska erkänna och till Ms irritation att jag inte är lika snabb på att köra bort skräp, jord och ogräs när jag väl grävt upp det, så det är nog bäst för husfriden att jag tar det till att börja med imorgon efter jobbet)
Med hem från torget häromdagen hade jag ett par kryddor. Ett par plattor i botten sedan pallkragar som hittade ny plats i trädgården, nu utanför köket (tyckte det var praktiskt). Finns orken en dag så ska jag försöka gräva rent hlt utanför dörrarna och fylla på med lite plattor, här i hörnet har vi morgonsol och ändå fram till tidig eftermiddag, skönare att sätta ner fötterna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar