Lite om livet på landet hos oss

söndag 25 september 2011

Väder för utemålning, igen.

Om denna årstid bara kunde bestämma sig. Man hinner knappt mer än stuva undan alla jumpadojjer, kepsar och utefiltar för att få plats med regnkläder, fleecejackor, stövlar och vantar så kommer solen och värmen tillbaka. Jag hade tillochmed häromdagen lagt fram ett fårskinn till vagnen, men visst är det skönt med värmen.
Vi hade ganska bra flyt inne i köket med i allt regnande, pärlsponten uppe och målad, halva taket på plats.. så kommer solen och då jobbas det ute istället. (det är ju super att få färdigt, foder och sista läkten men det blir ju still inne just då) När M står och målar ute som bäst inser vi också att färgn tar slut, så det blir en ny hink på måndag och så hoppas vi att det blir sol ett par dagar till så det blir klart.
Lillkillen och jag tog oss ett stort varv i trädgården på förmiddagen, plockade ett par kantareller, en korg med äpplen (av de verse smaker och sorter) och (tror det var sista) buketten blommor från landet. Inbillar mig att de skänker lite positiv energi till ett hus i kaos.
Nu har vi precis varit och hejjat på fotbollskillarna, (efter en ganska dålig match) de tog hem seriesegern och det slutade med att morfar, som är lagledare, hamnade i duschen. E var lite beskymrad eftersom han inte fick ta av sig jacka och skor först men det hör ju till efter seger!

Imorgon kommer rörmockaren och då ska vi få vatten i köket, sen är det bara spishällen kvar. Jag tror och hoppas att jag senare i evckan kan börja torka av i skåpen och fylla dem.... med allt nerpackat och lite nya gobitar!
Köket från "matrummet" taket börjar ta form.
Pärlsponten på plats. Här blir min nya "bakbänk" uttag för min bakmaskin och yta att knåda på.
E frågar, hur länge tar det mamma innan vi har ett kök? Snart är det klart är vad jag bäst kan svara. Då har jag lovat att det blir både pannkakor och chokladbullebak. Att förklara tid är inte alltid lätt för en treåring, men snart, strax och om en stund brukar funka. Sålänge pannkakorna står kvar på "to do list" är han ganska nöjd.


Snickaren frågade mig när vi ritade om ön,vad jag skulle ha hyllorna till på den, istället för lådor. Han trodde mest det skulle bli en bra klätterhylla, men nej inte klättrar barnen i den.. tji fick jag häromkvällen var vännerna på besök och då fick vi ju se hur bra det gick att klättra i den.
Bus med kompisen matilda i köksön.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar