Lite om livet på landet hos oss

lördag 3 september 2011

Golvläggning inpå nattimmen.

Dagens "nattarbete" bstår av golvläggning, äntligen börjar jag se en ljusning på detta projekt. Har svårt att förstå och tålmodigt vänta med allt underarbete men när det kommer på lite golvplank och lite färg, då tycker jag det händer grejjer. (mm jag vet, mannen suckar också åt mig men han har ju vant sig vid mig vid detta laget) Hinner inte uppdatra så mycket, jag ägnar mig åt att måla på kvällar (och halva natten), fönstern är klara.. till slut! I veckan kom de även på plats, det blev ett helt annat rum med glas istället för plast. Nu är det bara dörrarna kvar men mitt mål är att bli klar på måndag kväll med dem. Det har rusat på ganska bra i köksdelen under veckan (tack alla ni som bidragit) och idag är murstocken färdigputsad, golvvärmen på plats och just nu lägger M de sista golvbitarna. All gips är på plats, bara lita på taket ute kvar, pärlsponten till köket är grundad och kan sättas direkt efter köksskåpen som kommer på torsdag, ingen lyckligare än jag.
Imorgon ska vi börja måla takpanelen (den kunde inte sättas tidigare då köksskååpen är så pass höga att de inte kan resas om taket är satt) en del "el-göra" finns att fixa med och jo listan är lång på saker kvar men det känns ändå som om man börjar gå ner i puls igen och se ett slut, och det är ett gott vill jag lova!
Finns inget direkt att fota och visa er från byggdelen just nu, eller hemmet för den delen, mest byggdamm och oreda. Kan med ord ge en liten bild av hur huset är "inrett" nu:
I tvrummet har vi inte bara två soffor, bord, tvskåp, musikskåp och kakelugn, utan också, matbord, fyra stolar, kylskåp, frys, ett stort klaffbord, ny ugn, ny mikro, gammal mikro, ny spishäll, sparkcykel (fråga inte varför den ska parkeras där dagligen med) en skänk som fungerar som avlastning/skafferi/bänk och till sist en gammal charmig fåtölj som inte fick plats där den brukar.. Rummet intill med en matgrupp och vitrinskåp (som mina föräldrar ska ta över mn de renoverar också sitt kök (dock lite lindrigare men har inte plats)) allt porslin i flyttlådor, backar med "skafferi" grytor och byttor, tillkom gjorde också ny kyl och frys i veckan och sex stolar + en korgstol. I hallen (somockså ser ut lite som en "byggarderob") står ny diskmaskin kaffebryggare, damsugare (som konstant är på) min lilla "datorhörna" (för att internetsladden inte än är flyttad) En 80cm-barbapappaballong (tack mormor) vilken i-sig inte tar golvyta då den svävar på 140cm höjd, och all post som begravt den öppna spisen. Man måste ju se lite komiskt på det hela, så läs det glimten i ögat. Men för alla ni som funderar på att byta kök och bygga om så läs detta en gång till innan ni som jag trodde att livet skulle vara som vanligt förutom att köket försvann..

Visar istället lite bilder från byggets gång..

väggen mot tvrummet, med murstock bakom, kommer bli skafferidel och en öppen vägg utan överskåp.

"långväggen" mot nya tvättstugan, ja ni ser vilka gobitar man hittar i gamla hus.

Här var innan fönstret och nu skymtas den "nya" delen utanför.


M och min käre far tar motorsågen och öppnar mellan kök och "nya" delen. Liggande timmer, stabilt och svårsågat.
 Jag lovar att snart kommer mer inspirerande bilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar