Lite om livet på landet hos oss

fredag 5 augusti 2011

100år, nu tillbaka på ruta ett

Vilken resa huset tagit. Snart är det 100år sedan det byggdes och man kan ju bara fantisera om alla och allt som passerat och hänt här under årens lopp. Tänks så många kaffekoppar som bryggts, tänk vad mycket olika musik som ljudit mellan väggarna, alla små barn som lärt sig gå.. ganska häftigt att tänka på så mycket historia som ryms i ett hus.
Ikväll satte M kofoten i väggen i köket och vi kunde se även där hur åren gått. Olika trender, olika tänk (olika sätt att sätta upp tapet o spont vill jag lova) och olika lösningar. Insåg att vi nu är tillbaka lite på ruta ett...
Under det befintliga tak som sitter idag, 15 cm längre upp hittar vi ett spontat tak. Inte favoritfärgen men vår tanke är just sådant tak i vitt. Väldigt likt orginalet som är betydligt äldre än både mig, min far och min farfar som alla vuxit upp med huset. Tyvärr är det skadat så det blir att ersätta med nytt.
Innanför farmors gamla linneskåp är väggen av liggande timmer, hålet i väggen kan vi inte gissa oss till varför det finns där. Till vänster skymtar murstocken.. rött tegel med kakelrester på.

Här är vi tillbaka till orginal igen.. vitt fyrkantigt kakel precis som vi tänkt oss i nytt skick. Jag vet inte att det varit framme under farmors tid men får nog forska lite mer i det. Tycker det är lite kul att veta.
Här dock kan jag försäkra att vi inte gör som förfäder gjort. Nog för att det finns gott om "gamla" tapeter i nyskick men får jag välja så blir det inte mönstrat såhär. Lite späänande val av kökstaper tycker jag. Den gröna/bruna/guldiga har jag själv varit md om, ihop medbrungult kakel och mörkbrunaskåpsluckor.. det ni!
Imorgon blir det (efter jobbet) 2års kalas för lilla Matilda tjejjen, vad vi hittat på till henne ska jag blogga om efter kalaset (jag kan lova att det har pysslats på högnivå!). Vår lilla Prins ska under tiden jag jobbar leka med morbror o Emma. De föreslog att de kunde låna honom någon gång och det nappar lilla mamman på. Tror jag vet redan nu vem som behöver middagsluren efter den dagen, men han längtar och ser fram emot det äventyret. Morbror bor ju vid havet och den största lekparken med (ingsbergssjön och stadsparkens lekpark) så det finns mycket att se fram emot.

1 kommentar:

  1. Hej, kul att folk är inne och läser och kommenterar, synd bara att det inte lämnas något namn. Vill bara förtydliga att i texten står det "vuxit upp MED huset" (jag är inte heller uppväxt I huset.
    men kul med besökare som sagt.

    SvaraRadera