Lite om livet på landet hos oss

fredag 22 april 2011

Vårplantering

Härligt! Nu blommar det även i Berghem, planterat och klart. Vilken skillnad det gör på hela intrycket av huset bara det kommer lite blomster på trappen och i lådorna.
Jag fick ju såklart experthjälp med planteringen också.. men det bringar ju gott med sig då det måste innefatta en liten fikapaus med:)
Saft på trappen, det värmer gott i solen så dynorna har nu en given plats i hallen bara till lägga ut.
När det nu blir dags att odla igen, har jag ett önskemål, jag skulle vilja kunna odla jord också. (jag vet att kompost är ett bra sätt men det går inte tillräckligt snabbt och blir inte tillräckliga mängder) Jag tycker man köper säckar med jord varje vecka från nu och framåt. Det finns ju roligare saker som kostar faktiskt, men behöver ju det.



Blomlådorna vid dörren är gamla sockerlådor som jag målat.

Äggen är påskägg från jobbet, med lite vit färg blev de riktigt fina med.

Trädgårdsgrodan har vaknat med

Idag har vi varit ute i trädgården hela dagen. Vad mycket det blir gjort när man är hemma tillsammans och inte har några tider att passa eller andra saker som står på schemat. Vi är riktigt nöjda. Gödslat alla rosorna och fyllt på med mer jord. Rensat land
( ooo vad jag inte gillar kirschkålen!). Klippt ner häcken och räffsat. Utemöbler och cyklar har hittat fram ur vedboden igen och till sist har M hunnit slipa av balkongdörrarna och måla dem en omgång, tar nästa på söndag. Prinsen har funnit sig bra, leka lite och sitta i vagnen lite. Ett par penslar och lite vatten så var det fullt upp en bra stund. 2 gånger har jag fått flyga i gympaskorna och hämta han bortåt vägen, en gång med gräsklipparen och andra gången på trehjulingen. En härlig långpromenad mitt på dagen med och kollade kalvarna och hästarna, ibland är dagarna lika långa som 2... men vad härligt med vår. Framåt 7 insåg vi att det var dags att sätta familjen i badet, kalas imorgon så det går inte med jord under naglarna. Armarna ser ut som de träffat en kull med kattungar av alla roskvistar och grenar men då syns det ju att vi jobbat.
En sak är säker, vi somnar gott ikväll alla 3 och väntar spänt på påskharen imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar